2012. január 27.

Rooibos, a vörös fokföldirekettye


Rooibos afrikaans nyelven ’vörös bokrot’ jelent, a cserje hajtásaiból készül a rooibos tea.
Ahhoz képest, hogy közel 140 országban nagyjából 20 ezer tonna rooibos teát fogyasztanak évente, a növény viszonylag kis területen nő és csak itt Dél-Afrikában őshonos, a Fokvárostól 200 km-re északnyugatra fekvő Cederberg környékén.


A vörös nedűt már évszázadok óta isszák a helyiek, az 1900-as évek elején egy orosz bevándorlónak köszönhetően kezdődött a vele való kereskedelem és elterjedése. A 90-es évek közepétől kezdődően Nyugat-Európában is egyre nő a fogyasztók száma, Magyarországon kb. tíz éve jelent meg először a piacon.


A rooibos szüretelése a nyári és őszi hónapokra esik. A hajtásokat begyűjtik, aprítják, zúzzák, fermentálják, mely utóbbi révén kapja a jellegzetes vörösbarna színét és gyümölcsös ízét. A teát csomagolás előtt még gőzöléssel sterilizálják is.
Ahogyan a zöld teát sem fermentálják, olykor kihagyják ezt az oxidációs folyamatot a rooibosnál is – zöld rooibos teát hozva létre - megkímélve és megőrizve a kedvező élettani hatású összetevőit.
Akár zöld a vörös tea, vagy sem, ásványi anyagokban gazdag, cserzőanyag-tartalma alacsony, koffeinmentes és antioxidáns tulajdonsága miatt is ajánlott fogyasztani.


 Az elmúlt években találkoztam először kávézókban a Red Espressóval, illetve Cappuccinóval, ami nem más, mint a tea presszó kávé szerű őrleménye, amit espressóhoz hasonlóan készítenek el. Természetesen az íze a kávéhoz nem hasonlítható, viszont fenomenális, főleg egy kis fahéjjal és pici mézzel édesítve! Kitűnő alternatívája lehet a koffeinmentes kávéknak is!
Ugyan eddig csak a bolti kiszerelést vásároltam, de szerintem a teafű finomra őrlésével házilag is elkészíthető!

Íme, egy rövid videó, hogy készülnek a különböző Red italok:






1 megjegyzés:

  1. Most próbáltam házilag készíteni egy red cappuccinot roobibos teából! 6 db filter tasak tartalmát (2 gram/filter) őröltem meg kávédarálóval és ezt tettem a presso főzőbe. Ugyanolyan finom, mint a bolti kiszerelés és negyed annyiba kerül! 1 kávés kanál agave sziruppal és fahéjjal ízesítettem és persze tejhab is készült rá...

    VálaszTörlés